De Vijf: vegetarische vleesvervangers die wij graag eten

Ondanks dat we vroeger allebei dagelijks vlees aten, eten we nu we vegetariërs zijn niet bij elke maaltijd een vleesvervanger. Eiwitten, essentiële aminozuren en andere mineralen en vitaminen kun je namelijk ook binnenkrijgen door onder andere peulvruchten, noten en veel verschillende soorten groenten en fruit te eten. En met zoveel variatie in je eten mis je vlees helemaal niet en denken we vaak niet eens aan een vervanger. Maar bij sommige gerechten past een vegetarisch alternatief juist perfect. Ik zet onze favorieten op een rijtje!

Gerbrand en ik eten niet alleen vegetarisch, we letten er ook op dat de voedingsmiddelen die we eten zoveel mogelijk toegevoegd suikervrij zijn en het liefst ook zo min mogelijk ‘onherkenbare’ ingrediënten bevatten. Voor veel vleesvervangers geldt echter dat ze nogal wat ‘zooi’ bevatten. Teveel zout bijvoorbeeld. Of suiker waar dat niet nodig is. We letten dus op de ingrediënten bij het kopen van vleesvervangers. Kant-en-klare vegetarische producten blijven bewerkt voedsel, dus we genieten ervan, maar met mate 🙂

Groentepakket van Lekkernassûh

Groente blijft de basis!

Falafel Hot ‘n Spicy van Maza

Ingrediënten: kikkererwten 67%, jalapenopepers 8%, raapolie, tarwebloem, harissa (rode piment, koriander, karwij), spinazie, ui, courgette, peterselie, knoflook, conserveermiddelen: E200/E210, zout, koriander, peper, voedingszuur: citroenzuur.

We kochten altijd de gewone falafel van Maza, die prima is, totdat deze een keer uitverkocht was. De pittige ging mee in het mandje en bleek veel lekkerder te zijn! Deze staat nu dus standaard op tafel wanneer we falafel eten. In deze falafel zit geen toegevoegd suiker en het bevat ook geen waslijst aan onherkenbare ingrediënten. Er zit 1 gram zout per 100 gram in, dat valt ook mee. Volwassenen mogen per dag maximaal 6 gram zout, maar minder is altijd beter.

De falafel eten we met suikervrije volkoren pitabroodjes van de Ekoplaza. Daar zit alleen steengemalen volkoren tarwemeel, water, gist en zout in. We voegen er verse spinazie aan toe en gebakken tomaatjes, paprika en wortel met wat kaneel, koriander, komijn en chilipoeder. Wat kwark en hummus erover en klaar is ons broodje falafel! Natuurlijk kun je falafel ook heel gemakkelijk zelf maken en ook pitabroodjes maken is eenvoudig. En dat zou ook plastic afval schelen. Maar dit is een gerecht dat we eten wanneer we minder tijd hebben en dan is dit toch wel heel handig.

Spinazie-kaas rondo van Garden Gourmet 

Ingrediënten: spinazie (23%), rijst, vegetarische Gouda en Edam kaas (18%), paneermeel (tarwemeel, water, zout, koolzaadolie, gist, specerijen (paprika, kurkuma)), water, plantaardige oliën (koolzaad, zonnebloem in wisselende verhoudingen), tarwemeel, scharrelei-eiwitpoeder, basilicum, azijn, erwtenvezels, erwtenzetmeel, zout, maïszetmeel, gedroogde dille, zwarte peper.

We eten meestal één keer per week gebakken aardappeltjes (Gerbrand bakt de lekkerste!) en groente. Daar past een vegetarische burger bij, een nieuwerwets AGV’tje. We hebben een tijdje een voorkeur gehad voor de broccoliburger van SoFine, die we haalden bij de Jumbo. Wederom maakten we een switch naar een nieuwe favoriet toen deze burgers een keer op waren en we daarna bij de Albert Heijn waren voor wat andere boodschappen. De spinazie-kaas rondo van Garden Gourmet is superlekker! Heel smaakvol en goed vullend. Er zitten behoorlijk wat ingrediënten in, maar niets waar wij ons druk over maken.

Toch staat deze burger op de nominatie om vervangen te worden door een alternatief. We willen namelijk graag wat minder zuivelproducten eten en in deze burger zit kaas. Zelf vegetarische burgers maken is zeker een optie. Met peulvruchten, wat kruiden en iets van paneermeel komen we al een heel eind!

Vegetarische schnitzel van Gourmet Garden 

Ingrediënten: water, paneermeel (tarwemeel, water, zout, koolzaadolie, gist, specerijen (paprika, kurkuma)), soja-eiwit (9%), koolzaadolie, tarwe-eiwit (7%), scharrelei-eiwitpoeder, mayonaise (zonnebloemolie, azijn, scharrelei-eigeel, mosterd, gejodeerd zout, suiker), tarwebloem, gistextract, citroenvezel, tomaatconcentraat, specerijen, maïszetmeel, azijn, zout, knoflook.

Deze vleesvervanger ontdekte ik zo’n twee weken geleden, wederom bij de Albert Heijn in de schappen. Het is eigenlijk een niet zo gezonde optie voor bij de aardappeltjes, want er zit geen groente in en het is vooral water met tarwe en soja. Toch is dit ding heel lekker! Voor de fervente vleeseters zou deze schnitzel een goede optie zijn om eens een dagje vegetarisch te eten. De smaak en het mondgevoel komen behoorlijk overeen met een schnitzel van vlees, zo eentje uit de supermarkt dan. Deze schnitzel voldoet trouwens ook niet aan onze geen-toegevoegd-suiker-regel, want het bevat mayonaise met suiker. Maar de hoeveelheid suiker is daardoor laag en voor een keertje is dat geen probleem.

Woezel & Pip vegetarische sticks van Jumbo

Ingrediënten: water, paneermeel (tarwebloem, gist, zout, paprikapoeder), sojabonen 17,3%, zonnebloemolie, aardappelzetmeel, verstevigingsmiddel: E509, aroma, tarwebloem, verdikkingsmiddelen: E401 en E461, zout.

Deze sticks kwamen we op het spoor door een blog van Iris van Ikbenirisniet. De sticks zijn een vegetarische optie voor vissticks. Wederom een lekker hapje voor bij de aardappeltjes en groente dus. Ook deze sticks zijn niets anders dan water, tarwebloem en soja met wat kruiden, maar daar smaken ze niet minder om! En ja, ze hebben echt veel weg van vissticks. We aten deze sticks laatst nog terwijl mijn neefje Olivier (1,5) ook meeat. En ook bij hem gingen de vissticks erin als koek. Geschikt voor zowel kinderen als volwassenen dus 🙂

Kipstuckjes van de Vegetarische Slager

Ingrediënten: 88% soja structuur (water, soja-eiwit concentraat), uien-extract, zonnebloemolie, natuurlijke aroma’s.

Meestal eten we onze nasi zonder vleesvervanger. We doen er dan bijvoorbeeld een gebakken eitje bij of een handvol noten. Net zo lekker, gezond én budgetvriendelijk. Maar af en toe willen we graag ‘luxe’ nasi en dan halen we de kipstuckjes van de Vegetarische Slager. Die zijn bij veel supermarkten gewoon verkrijgbaar. De kipstuckjes snijden we nog wat kleiner en dan bakken we ze goed aan in olie totdat ze lekker goudbruin zijn. De structuur en smaak zijn perfect en bijna niet van echte kip te onderscheiden. Ik vind ze echt lekker door de nasi, maar we kopen ze maar af en toe. Zo houden we het lekker en het is beter voor onze portemonnee. Want ze zijn best prijzig.

Meestal eten we één keer of maximaal twee keer per week een vegetarische burger of falafel. De vleesvervangers blijven bewerkt voedsel, met behoorlijk wat ingrediënten en zout waar we prima zonder kunnen. Eet jij vleesvervangers? Welke is jouw favoriet? En wanneer je ze zelf maakt, welk recept is dan onovertroffen?

5 Comments

  1. Ik ben wel benieuwd naar de pittige falafel, die wil ik wel eens proberen! Een van mijn favoriete vleesvangers is het vegetarische boomstammetje van het Albert Heijn huismerk. Ik heb nog nooit de variant met gehakt gegeten dus ik weet niet hoezeer het “echt” op vlees lijkt, maar ik vind het erg lekker!

  2. Spinazie kaas rondo vind ik ook het allerlekkerst.
    Maar van de vegetarische slager vindt ik de gehacktbal ook lekker. 15 minuten in vega jus warm maken en dan smaakt dat heerlijk! Ook best prijzig. Voor een keertje met aardappelen en groenten is het lekker.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *