Absurde producten in de supermarkt

Als je fabrikanten van levensmiddelen en andere supermarktproducten moet geloven, wil ‘de consument’ (wie is toch die mysterieuze consument?) vooral gemak. Niemand wil langer dan tien minuten in de keuken staan om een avondmaaltijd te bereiden, niemand wil vieze handen door dingen te snijden, schillen of pellen en de consument wil heel graag horen dat iets ‘VERS’, ‘NAAR AUTHENTIEK RECEPT’ of ‘PUUR NATUUR/OER…’ is.

Die indruk krijg je in elk geval wanneer je langs wat willekeurige schappen in een Jumbo, Lidl of Albert Heijn loopt. Elk product is er in tig varianten en de één belooft veel gemak, de ander is ‘natuurlijk’ of ‘nu nóg lekkerder’ en weer een derde product ligt er in veel meer formaten en variaties dan er soorten huishoudens zijn. Zo deelde Jet Stoltenborgh laatst een foto van het margarine- en roomboterassortiment op Facebook. Op de foto van een deel van het schap stonden al 32 verschillende soorten boter voor op brood. Tweeëndertig! En daarbij is nog niet eens het schap met de boter voor bakken en braden meegerekend. Jet stelde terecht dat ‘we’ een beetje doorgeslagen zijn qua keuzemogelijkheden. En dan zijn dit nog de normale producten, waaruit we regelmatig een keuze maken. Om ons nog beter te bedienen in onze gemakzucht, bedenken de fabrikanten regelmatig nieuwe producten. En die zijn soms té absurd voor woorden. Een overzichtje van wat ik zoal in de supermarkt en online voorbij zag komen.

Supermarktschap boter

Foto door Jet Stoltenborgh.

Slaverrijkers van de Albert Heijn – gekookt én gepeld ei
Sowieso kan ik het woord ‘slaverrijker’ niet fatsoenlijk lezen zonder er eerst wat anders te zien staan. Wat een woord… Maar goed, daar gaat het nu niet om. De Albert Heijn snapt dat ‘de consument’ tegenwoordig graag bewust eet en daar past een salade heel goed bij. Maar het maken van een salade kost wel erg veel tijd en dat kun je zo’n consument niet aan doen. Daarom heeft Appie het ons gemakkelijk gemaakt met allerlei producten in de slaverrijkersserie: croutons, kiemgroenten, dressings. Allemaal nog tot daaraantoe. Maar de Albert Heijn vond het ook noodzakelijk om daar gekookte, gepelde eieren aan toe te voegen. Eieren komen van nature al in een heel handige verpakking: de eierschaal. Daarin kun je het ei koken en dan kun het zo in je lunchtrommel meenemen. Even pellen en je gooit het gekookte ei, zo hop, in je salade. Maar volgens de Albert Heijn is dat allemaal veel te ingewikkeld. Zij hebben twee eitjes alvast voor je gekookt, gepeld en in een plastic bakje gestopt. Fijn toch?

Paint your plant, een absurd product

Verf je eigen plant
Nietsvermoedend liep ik op een zaterdagmiddag de Jumbo in. Vlak voor de ingang is de bloemen-en plantenafdeling en daar stond dit keer wel een heel verdrietig product: een vetplant die wit geschilderd was, met daarbij een bakje met wat kleuren verf en een kwastje. Zodat je de plant zelf nog met allerlei kleuren kunt ‘opleuken’. Ehm, pardon? Laten we onze kinderen leren dat de natuur zelf hele mooie planten en bloemen maakt in wel duizenden kleuren. En dat het vooral niet nodig is om een plens verf op een plant te kwakken om deze ‘mooier’ te maken.

Meloen bij de Jumbo, met handvat

Meloen met handvat
Ook dit product vond ik bij de Jumbo. Het is zomer, het meloenenseizoen. Daar mag je mij zo ongeveer voor wakker maken, ik vind alle soorten heerlijk! Bij de Jumbo hadden ze een grote partij met verschillende meloenen uitgestald. Eén meloen viel me op: een soort die ik nog niet kende en die de Jumbo volgens mij extra wilde uitlichten. Met een handvat eromheen… De meloen is klein genoeg om in je hand te passen en zal ook in de meeste tassen prima vervoerd kunnen worden. Toch vond de supermarkt het nodig om dit stuk fruit van een handvat te voorzien, met meer informatie over de meloen. Tja…zo kun je eens fijn met je meloen over straat flaneren. Handig hoor, Jumbo…

Geschilde ui (niet gesneden)
Dit product heb ik zelf niet live kunnen bewonderen, maar kwam voorbij op Twitter. Robby Sallaets plaatste een foto van twee geschilde uien, op een kartonnen treetje, omhuld met plastic. Zijn tekst erbij sprak boekdelen: “Had de ui maar een natuurlijke bescherming. Een soort schil of zo.” Hoe heeft iemand dit product kunnen bedenken? Wat is het gemak van het verwijderen van alleen het velletje waardoor de ui ook nog eens sneller bederft, ten opzichte van de zakjes gesneden uienringen of uienblokjes die ook te koop zijn? Ik kan er niet bij in elk geval en met mij vele anderen ook niet. In het draadje onder de tweet van Robby worden nog veel meer producten gedeeld waarbij de logica ver te zoeken is. Blote bananen, gepelde mandarijntjes… In die laatste categorie vind ik ook de appelpartjes in een plastic zakje vallen. Een appel die al gesneden is, wordt snel bruin en ziet er dan onsmakelijk uit. Om dat tegen te gaan, wordt er wat zuur toegevoegd. Het product zorgt dus niet alleen voor onnodig plastic afval, er is ook nog eens iets extra’s nodig om het goed te houden. Terwijl een gewone appel dat allemaal al geregeld heeft: een schilletje om het vruchtvlees lekker sappig te houden én te beschermen. En dat schilletje kun je ook nog eens gewoon eten. Die natuur, die is zo gek nog niet…

Klagen? Doen!
Nu kan ik over dit soort dingen wel klagen en soms is het gewoon fijn om even je frustratie te uiten, maar het is een stuk constructiever om een poging te doen dit soort producten van de markt te halen. Zo hebben Sara van Groen met Saar en ik een mailtje gestuurd naar de Jumbo, over de vetplant met verf. Helaas hebben we daar nooit een reactie op gehad. Ik hoop maar dat het niet goed verkocht werd en het daarom nu niet meer in de winkel ligt. Gelukkig zijn er ook organisaties die de ergernis van een heleboel mensen verzamelen om daarmee een verandering te bewerkstelligen. Bij het Meldpunt Verpakkingen kan iedereen verpakkingen aangeven die te groot zijn, waarbij teveel materiaal gebruikt is of waarvan men denkt dat het milieuvriendelijker kan, aangeven. Ook vind je op deze website veel informatie over verpakkingen, waarom die gebruikt worden en hoe je deze het beste bij het afval kunt gooien.

Een ander initiatief pakt de gebakken lucht die fabrikanten proberen te verkopen aan. Elk jaar wordt het Gouden Windei uitgereikt door Foodwatch aan het product dat het meest misleidend was. In 2016 was dit Healthy People Blauwe bosbes framboos, waar maar 12% bosbes en 1% framboos in te vinden is. Het meest absurde product vond ik de Optimel Griekse stijl drinkyoghurt met honing-walnoot-smaak. De drinkyoghurt bevat geen Griekse yoghurt, geen honing en geen walnoot. Iemand nog een glaasje gebakken lucht?

En? Aan welke onnodige of absurde producten erger jij je in de supermarkt?

8 Comments

  1. O, man, ik zag die meloen voorbij komen op je instagram en viel echt van m’n stoel van verbazing! Heb je die ook aangegeven bij het meldpunt verpakkingen? Dat lijkt me namelijk een bijzonder geschikte kandidaat. En inderdaad bizar wat er verzonnen wordt om onderscheidend te zijn als product in de supermarkt. Dat streeft soms echt z’n doel ver voorbij…

    • Nee, de meloen heb ik niet aangegeven, omdat ik er vanuit ga dat dit een eenmalig iets is, ter promotie. En ja, de oorlog in de supermarkt is hard… Ik kan gelukkig het grootste deel overslaan, doordat wij toegevoegd suikervrij en vegetarisch eten. Dat scheelt een hoop confrontatie met onzin.

  2. Hahaha! Geniaal, deze blog! Wat een belachelijke producten inderdaad! Ik erger me aan alle groenten en fruit die onnodig in plastic verpakt zijn, zoals bananen, appels, courgettes, komkommers, en ga zo maar door. En kwetsbare groenten en fruit ook nog extra in bakken, zoals nectarines of kiwi’s, belachelijk! Let gewoon op je producten en ga er voorzichtig mee om, dat is toch sowieso beter?

    • Ja, de discussie over verpakkingen om groente en fruit is een lastige. Voor sommige producten schijnt de impact van de verpakking vele malen minder te zijn dan wanneer het product weggegooid zou worden. Dat geldt bijvoorbeeld voor komkommers die uit Spanje komen. Ik denk dat het probleem is dat ‘de consument’ een zo groot mogelijke keuze op elk moment wil. Daardoor liggen er producten in de winkel die normaal gesproken in dit seizoen niet verkrijgbaar zijn. En die zijn inderdaad extra kwetsbaar. Meer lokaal, seizoensgebonden eten zou dus ook al veel verpakkingen schelen!

  3. Bizar zeg! Hier erger ik me aan de ‘eetrijp’ producten. 2 knetterharde peren die 5x zo duur zijn per 2 stuks als dat een hele kilo kost (of zoiets). Wat nou ‘eetrijp’? Dat noemen we ‘rijpe marketing’, bah… Schijnbaar wordt het gewoon verkocht, te idioot voor woorden…

    • Ja, dat is ook zo’n onzin! En die smoothiepakketten bij de AH: wat fruit in een plastic zak die je in de blender moet gooien. Hoezo kun je niet zelf je fruit pakken? Het is inderdaad allemaal marketing…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *