Toegevoegd suikervrij eten: hoe doe ik dat?

Ik eet nu al een aantal jaren zoveel mogelijk toegevoegd suikervrij. Toen ik daarmee begon, had ik nooit kunnen bedenken hoeveel positieve effecten ik zou ervaren. Wat begon als een manier om iets gezonder te eten en af te vallen, bleek te leiden tot een compleet nieuwe levensstijl en eigenlijk een ‘nieuwe’ Natasja. Ik viel door een combinatie van goede voeding en sporten bijna 50 kilo af, werd vegetariër en kwam van mijn jarenlange migraine af. Ok, dit begint te klinken als een TellSell-reclame (Mike, it’s amazing!), maar toegevoegd suikervrij eten heeft mijn leven veranderd. Ik krijg regelmatig vragen over mijn eetpatroon en laat in dit artikel graag zien hoe ik het aangepakt heb.

Ik was nooit een echte snoeper en in chocolade heb ik alleen zin wanneer het die tijd van de maand is. Ik dronk nauwelijks frisdrank en ik at meestal hartig beleg op mijn brood in plaats van zoetigheid. Als je mij een paar jaar geleden had gevraagd of ik veel suiker binnenkreeg, dan had ik ontkennend geantwoord. Door verschillende documentaires en berichten over de invloed van suiker op je lichaam, begon ik te letten op de hoeveelheid suiker in mijn voeding. En daar schrok ik enorm van, op zijn zachtst gezegd. Bijna in alles wat ik toen at, zat suiker. Soms kon ik het meteen herkennen op het etiket, maar meestal was de toegevoegde suiker ‘verstopt’ onder een andere naam: malto-dextrine, dextrose, fructose, invert-suikerstroop, glucosefructosestroop… Mijn ontbijt ’s ochtends (cruesli van Quaker) bleek een enorme suikerbom te zijn, die pizza van Dr. Oetker die ik wekelijks in de oven schoof en waarvan ik wist dat ie vet zou zijn, bleek ook heel wat suiker te bevatten en bijna al het vlees en vleeswaren hadden suiker als ingrediënt. En ook het brood waarop ik het vleeswaren legde, bevatte toegevoegd suiker. Aargh! Het was best overweldigend, want ik had het idee dat ik helemaal niets meer kon eten als ik suiker wilde vermijden. Toch besloot ik de uitdaging aan te gaan. Rigoureus en cold turkey.

Toegevoegd suikervrij eten, hoe doe ik dat?

Best wel veel suiker in huis voor iemand die toegevoegd suikervrij eet 😉

Voor de suikerrijke cruesli vond ik een waardige mueslivervanger: de biologische muesli met noten van de Hema. Omdat mijn brood én het beleg suiker bevatten, besloot ik te lunchen met goedgevulde salades. Ik werkte in die tijd samen met Jennifer en zij was toen net gestart met de website voedzaamensnel.nl. Ik zag haar elke dag de lekkerste salades wegwerken en dat inspireerde extra! Om ’s avonds geen toegevoegd suiker binnen te krijgen, was het nodig om alle kant-en-klare sausmixen, sausjes, het vlees en kant-en-klaarmaaltijden (zoals pizza en lasagne) te schrappen. Koken from scratch, dat was de enige manier om toegevoegd suiker te kunnen vermijden. En daar ging ik ver in, want wist je dat ook in veel bouillon suiker zit? En in paneermeel? In gerookte kipfilet? En in een potje voorgekookte bonen? De eerste weken was ik veel meer tijd kwijt in de supermarkt. Elk etiket checkte ik nauwkeurig. Een groot deel van de producten in de reguliere supermarkt bleek ik gewoon over te kunnen slaan. De afdelingen waar ik mijn boodschappen haal zijn de groente-en fruitafdeling, de zuivelafdeling en de afdeling met pasta en rijst en dergelijke. Hier en daar een uitstapje naar de nootjes en de peulvruchten. Bij de biologische supermarkten bleek ik meer suikervrije producten te kunnen halen. Volkoren pitabroodjes zonder toegevoegd suiker bijvoorbeeld. Currypasta. Crackers. En zelfs 100% pure chocolade. Alhoewel dat geen favoriet is geworden…

Het omschakelen naar toegevoegd suikervrij eten was even wennen, maar al snel merkte ik de veranderingen. Ik viel sneller af (ik ging ook steeds meer sporten, dat hielp natuurlijk ook!), ik sliep beter én mijn dagelijkse hoofdpijn begon te verdwijnen. Ook werd mijn huid rustiger en verbeterde mijn smaak enorm: ik proef nu veel beter verschillende smaken én dingen die ik eerst niet echt zoet vond zijn nu lekker zoet voor mij. Mijn eetpatroon voelde totaal niet als een dieet, het was juist het tegenovergestelde: ik at (en eet) lekkerder en gevarieerder dan ik ooit deed. Een goedgevulde salade als lunch is zoveel lekkerder dan de saaie boterhammen die ik daarvoor altijd at. En ’s avonds zelf met verse ingrediënten koken, maakt de maaltijd veel smaakvoller. Ik krijg weleens de vraag hoe het gaat met mijn ‘dieet’ (ja, ook na ruim 3 jaar zo eten…) en dan antwoord ik altijd dat dit geen dieet is. Het is de manier hoe ik eet en leef en het is iets waarover ik niet meer hoef na te denken. Ik weet inmiddels wat ik wel en niet kan pakken in de supermarkt en welke namen suiker allemaal heeft. Onder toegevoegd suiker valt voor mij trouwens ook honing, agavesiroop, kokosbloesemsuiker, rijpe bananen, dadels en alle andere ‘gezonde’ suikers die vaak in ‘suikervrije’ recepten gebruikt worden ter vervanging van geraffineerde suikers. Voor je lichaam is suiker, suiker, in welke vorm je het dan ook neemt. Ik eet dan ook zeker niet suikervrij, want ik eet fruit, groente en zuivelproducten en daar zit van nature gewoon suiker in. Ik probeer juist onnodig toegevoegd suiker te vermijden.

De oude Natasja en de nieuwe Natasja

Voor & na, dit was drie jaar geleden, toen stond ik met mijn verhaal in de Womens Health 🙂

Eet ik dan nooit meer een taartje? Een stukje Tony Chocolonely? Een toetje in een restaurant? Natuurlijk wel! Soms krijg ik daar opmerkingen over van tafelgenoten: ‘jij eet toch geen suiker?!’ Maar balans is het toverwoord hier: als je overwegend toegevoegd suikervrij eet, kun je best eens iets lekkers met suiker nemen. Daar word je niet slechter van. Alhoewel, omdat ik het niet meer gewend ben om veel suiker in één keer binnen te krijgen, heb ik er soms bovengemiddeld last van. Dan kan ik me bijvoorbeeld twee uur lang heel raar en hyper voelen, wat niet echt prettig is. Dat is niet altijd het geval, soms gaat het prima, maar die keren dat ik er een vervelend gevoel van krijg, zorgen ervoor dat ik nog minder snel trek heb in suikerrijke producten.

Overweeg jij ook toegevoegd suikervrij te gaan eten en weet je niet waar je moet beginnen? Probeer dan eerst eens op zoek te gaan naar suikervrije varianten van de producten die je vaak eet. Of in elk geval, varianten waar veel minder suiker in zit. Vervang stap voor stap onderdelen van je voeding. Zo wen je aan het lezen van etiketten en het eten van andere producten en zal je smaak zich langzaam aanpassen. Hoe minder zoet je eet, hoe makkelijker het wordt. Gemakkelijk suiker herkennen op een etiket? Vraag de gratis suikerspiekpas aan om mee te nemen in je portemonnee. Zo kun je in de supermarkt snel even checken of een product suiker bevat. Je krijgt na aanvragen van de suikerspiekpas wel e-mails met tips van Carola van Sugarchallenge.nl, maar daarvoor kun je je weer afmelden. Heb je vragen over mijn manier van eten? Stel ze gerust!

13 Comments

  1. Oh wat fijn dat jij suiker gewoon als suiker ziet. Zat me gister nog op te fokken over een ‘healthy’ recept vol dadels, honing en bananen. Dan eet je er inderdaad ook vezels en andere voedingsstoffen bij, maar daar zit vooral zóveel suiker in.

    Wel echt stom dat er overal nog extra suiker aan toegevoegd wordt. Zelfs aan pitabroodjes?! Zo onnodig en daardoor krijgen we ongemerkt veel meer binnen dan we denken. Ken je That Sugar Film al? Sinds ik die gezien heb bedenk ik me steeds dat ik er ook eens op zou moeten letten. Alleen die cruesli en Tony’s wil ik eigenlijk niet missen 😛

    • Ja, ik erger me daar ook altijd vreselijk aan! Suiker is suiker, mensen. Het is niet ingewikkeld. Natuurlijk mag je daar gewoon van genieten, maar het liefst met mate. Dus jezelf volstoppen met dadels is niet echt een goed idee…

      En ja, de lijst met producten waar je geen suiker in verwacht is lang, heel lang. That Sugar Film heb ik niet gezien, maar ik kan wel raden wat de inhoud is 😉 Erop letten is al een goede stap en je hoeft heus je cruesli en Tony’s niet te missen 🙂

      • Oeps, hier wel iemand die nog wel die meer natuurlijke/ongeraffineerde vervangers eet. En ik geef ook toe dat ik het dan soms gemakkelijkheidshalve ook vrij van toegevoegde suiker noem, omdat ik anders telkens het hele verhaal moet afsteken. Maar in mijn blogs zal ik er wel altijd bij vermelden dat natuurlijke suiker ook gewoon maar suiker is voor je lichaam (en eigenlijk is dat ook zo stom, want natuurlijke suikerbieten zijn natuurlijk ook suiker, maar ja, wel heel erg bewerkt). Jullie hebben dus helemaal gelijk hoor ;-).
        Ik zal er dus nooit mee overdrijven en me volproppen met koekjes en taart op basis van dadels, maar àls ik het dan doe, dan liefst met die vormen van suikers. Daar heb ik ook niet zo’n last van zelf.

        Fijn om je verhaal te lezen Natasja!

        • Het is ook wel weer een wereldje dat er geld aan kan verdienen door ons te laten denken dat geraffineerde suiker slecht is en je beter dure ahornsiroop kan gebruiken. En die voedselbloggers die daar in geloven, denken waarschijnlijk oprecht dat het beter is, waardoor ze ons ook weer weten te overtuigen, want ze hebben het vast beter met ons voor dan ‘de industrie’. Blijkbaar hebben we er behoefte aan om dingen ‘goed’ en ‘slecht’ te vinden, omdat dat duidelijkheid geeft of zo. Net als die onzin over ‘natuurlijk’ en ‘chemisch’. Het wordt zo vaak herhaald en overgenomen, dat het algemeen gedachtegoed wordt zonder dat het nog maar iets met feiten te maken heeft.

          Daarom vind ik het zo fijn dat Natasja het specifiek over onnodig toegevoegd suiker heeft. Dan krijg je veel minder ongemerkt binnen en kun je je die taartjes dus af en toe wél prima veroorloven. Want daarin is die suiker natuurlijk helemaal niet onnodig, haha 😉

          • Ja, ook dat. Natuurlijk draait het ook om geld/kliks/likes en weet ik niet wat. En ja, mensen willen nu eenmaal heel graag pasklare antwoorden op de vragen: hoe word ik gelukkig?, hoe word ik gezond? en hoe word ik slank? En als dan blijkt dat je gezonde taartjes kunt eten die ook nog eens superzoet zijn, dan is dat toch geweldig ;)?

            Ik merk dat ook wanneer ik vertel over hoeveel ik ben afgevallen, mensen vragen dan uiteraard hoe ik dat gedaan heb, maar blijven soms op de gekste details doorvragen. Alsof wat ik at, een speciaal dieet is dat bij iedereen werkt. Natuurlijk niet! Wat bij mij werkt en past, hoeft bij jou helemaal niets uit te halen.

            En suiker in een taartje is zeker geen onnodige suiker, hahaha 😀

          • Oh ja, haha, die zoektocht naar pasklare antwoorden ken jij natuurlijk wel 😀
            Ik mail je even over de film. Streamen via Netflix is ook helemaal niet duurzaam! 😉

        • Er is natuurlijk niets mis met het eten van suiker, op zich. Wel met het eten van te veel suiker, op dagelijkse basis. Maar dat weet jij, Sofie, vast als geen ander 🙂 Welke suiker je dan ook neemt, geniet ervan! Ik vind het vooral vervelend dat er wordt gedaan alsof sommige suikersoorten gezonder zijn dan anderen, terwijl dat gewoon niet waar is. Daarmee zaaien ze verwarring en dat vind ik jammer. Met mate en gevarieerd eten, het is saai, maar het werkt. En dank voor je compliment 🙂

  2. Mijn artsen hebben me wel altijd deze vormen van suiker aangeraden omdat ze toch beter zouden zijn dan de “gewone” varianten. Maar de fout vind ik ook om dan te gaan denken: oh, het kan geen kwaad, want dit is gezond! En dan tonnen van die natuurlijkere suikers beginnen eten. Dan heeft het natuurlijk helemaal geen gezondheidsvoordeel meer. Ik vind wel dat de producten die ik koop met zulke vervangers vaak wel minder gezoet zijn en voor de rest ook veel zuiverder zijn van ingrediënten, dus dat vind ik wel een bonus. En ik vind ze ook gewoon veel lekkerder (want vaak minder zoet) dan de gewone dingen. Helaas zijn er ook genoeg voorbeelden die wel nog mierzoet zijn :-/

    • Ik denk dat dat dan meer te maken heeft met de andere stoffen die deze zoetmakers vaak ook bevatten, zoals mineralen en vezels. Die zijn fijn om binnen te krijgen, maar de suiker wordt in je lichaam uiteindelijk op precies dezelfde manier verwerkt als geraffineerde suiker. Dus inderdaad: gewoon genieten met mate 🙂 En ja, minder zoet vind ik ook stukken lekkerder!

  3. Top. Ik vind je een topper, Natasja.

    Maar ja..en dan staat er bv bij een youghourt o% vet, hetgeen doet veronderstellen dat er ook geen koolhydraten inzitten, maar wel dus. Wat eet jij aan dat soort producten.? Ik eet geen vlees dus die eiwitten heb ik nodig, maar ook in biogarde zitten koolhydraten.

    Ik ben hier wel benieuwd naar.

    Fijne dag

    • Wat lief, dank je wel, Tilly! Geen vet zegt inderdaad niets over de koolhydraten. Koolhydraten heb je gewoon nodig en die eet ik dan ook. Ik let daar niet bewust op. Dus ik eet ‘s avonds gewoon pasta, aardappelen of rijst bijvoorbeeld. Als je gezond en met mate eet, eet je niet teveel koolhydraten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *