Wat schaft de pot in huize Oosterloo-Van der Weg?

Gerbrand en ik zijn nu ongeveer een half jaar fulltime vegetariërs. Daarvoor aten we thuis sowieso geen vlees. Alleen af en toe bij iemand thuis of in een restaurant. Ik merkte dat ik daar niet blijer van werd: ik kreeg veel pijn in mijn buik als ik eens vlees at. Dat, en alle nare verhalen die ik steeds maar weer voorbij zag komen, zorgden ervoor dat ik definitief vegetarisch ging eten. Gerbrand volgde een klein poosje later, ook hij kon het voor zichzelf niet meer verantwoorden waarom ie af en toe nog wel voor een stukje vlees koos. Het is heel fijn dat we allebei hetzelfde denken over voeding, dat maakt het boodschappen doen een heel stuk makkelijker 🙂

Vegetarisch eten

In principe doen we één keer per week boodschappen: we zijn allebei geen fan van supermarktbezoeken (understatement in mijn geval) en het scheelt een hoop geld wanneer je niet elke avond met een lege maag langs allerlei verleidelijke schappen hoeft te lopen. In het weekend gaan we samen aan de keukentafel zitten en maken we het weekmenu. Nee, dat is niet altijd even makkelijk. Soms hebben we totaal geen inspiratie en komen we wéér op dezelfde soort gerechten uit. Je weet wel: die recepten die makkelijk, snel en altijd lekker zijn. Gelukkig zijn dat allemaal (vrij) gezonde maaltijden, dus we kunnen ons er geen buil aan vallen. Maar het is wel oppassen dat we niet elke week voor gemak kiezen en blijven variëren. Dat proberen we nu onder andere te doen door het wekelijks afhalen van een Lekkernassûh-groentepakket. Bij Lekkernassûh neem je een abonnement en dan kun je elke week op woensdag een pakket met acht verschillende biologische groenten ophalen. De inhoud van het pakket verschilt elke week: het is maar net wat welke lokale boeren en tuinders geoogst hebben. Zo worden we elke week ‘gedwongen’ om creatief te koken, want die acht groenten moeten toch echt op!

Groentepakket van Lekkernassûh

Allemaal biologisch en uit de buurt van Den Haag.

Op ons weekmenu staat sowieso een dagje aardappels, groente en een vleesvervanger. Gerbrand is hier de specialist in krieltjes bakken met de lekkerste kruiden, dus die maakt dit altijd. Bij de vleesvervangers letten we goed op de ingrediënten. We eten namelijk ook zoveel mogelijk toegevoegd suikervrij én willen liever niet al te veel toevoegingen naar binnen werken met dit soort producten. Bij de Jumbo zijn we fan van de broccoliburger en de Woezel&Pip-sticks (bedankt voor de tip, Iris!), maar onze favoriet halen we speciaal bij de Albert Heijn: de spinazieburger mét kaas erin. Verder eten we altijd wel een keer pasta (met zelf gemaakte spinaziepesto bijvoorbeeld of de gnocchi van Iris) en rijst (de laatste tijd is een eenvoudige wokmaaltijd hier favoriet: we kunnen er veel van de groente van Lekkernassûh in kwijt. Je gooit er eventueel tofublokjes in, sojasaus, gember, knoflookpoeder, beetje kerrie, roerbakken en klaar!). Verder zijn we echte risottofans: met venkel en citroen bijvoorbeeld of met rode bietjes en geitenkaas. Of deze klassieker van Jamie Oliver, mmmm. Ook hier is Gerbrand weer de specialist, hij maakt heerlijke risotto. Nu lijkt het net of ik nooit kook, maar dat is niet zo hoor, haha 🙂 Andere favoriete gerechten zijn chili sin carne, een heerlijke pasta bolognese (met linzen) en rode linzencurry (met ananas en doperwtjes).

Vlees missen we totaal niet in onze gerechten. We eten zo’n 1 à 2 keer per week een vleesvervanger (zo’n burger dus, tofublokjes of falafel) en verder vullen we onze gerechten aan met peulvruchten, ei, kaas of noten. Met de hoeveelheid groente die wij dagelijks verorberen zit het wel goed, al scoort ik hier iets beter op dan Gerbrand 😉 Ik eet meestal een flinke salade voor de lunch, dus ik loop dan meteen al een paar honderd gram voor. En als ik dan toch eens brood eet, in het weekend bijvoorbeeld, probeer ik er alsnog wat groente op te doen. Wat spinazie eronder, tomaatjes erop of wat rauwe paprika. Maakt zo’n saaie boterham meteen een stuk lekkerder. Qua brood eet ik trouwens alleen de varianten zonder suiker/dextrose. Liefde&Passie-brood van de Albert Heijn vind ik heerlijk, maar ook de Jumbo heeft lekker brood zonder suiker en zelfs bij de Lidl is dat te halen. Het desembrood (dat niet altijd op voorraad is helaas) is suikervrij.

We koken trouwens vrijwel altijd maaltijden voor drie tot vier personen. Wat er dan overblijft, vriezen we in. Die porties gebruiken we wanneer één van ons alleen moet eten of wanneer we eens een dagje geen zin hebben om te koken of te weinig tijd hebben. Ideaal! En soms hebben we zelfs geen zin om wat op te warmen. Dan gaan we even langs het Patathoekje voor twee mediumfriet en een kaassouflé. Want aardappelen zijn ook groente, toch ;)?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *